Oroväckande resultat på Viktoriaskolan

Stora skillnader i gymnasiebehörighet mellan skolor i Skara – Viktoriaskolan står för oroande resultat

 

Som P4 Skaraborg har avslöjat kommer alarmerande siffror från Viktoriaskolan i Skara, där hela 40 procent av eleverna i årskurs nio har lämnat skolan utan gymnasiebehörighet. Detta innebär att ungefär 70 elever står utan möjligheten att direkt gå vidare till gymnasiestudier. Samtidigt visar siffror från friskolan Metis i Skara en markant bättre utveckling, där endast tre elever saknade gymnasiebehörighet.

De stora skillnaderna mellan de två skolorna har väckt frågor och oro i kommunen. Tommy Schalén, ledamot i Barn- och utbildningsnämnden i Skara, uttrycker sin oro över situationen: ”Att 40% av eleverna på Viktoriaskolan inte uppnådde gymnasiebehörighet är en oroande siffra, särskilt när man jämför med Metis där hela 90% av eleverna klarade det. Denna skillnad väcker frågor om undervisningsmetoder, rektorernas arbete, lärarnas förutsättningar, och hur skolorna arbetar med att stödja sina elever.”

Enligt Schalén bör man närmare granska de strategier som används på Metis för att se om de kan tillämpas på andra skolor i kommunen. ”Det kan vara intressant att undersöka vilka strategier som används på Metis som har bidragit till deras höga andel behöriga elever, och om dessa kan överföras till andra skolor. En sådan jämförelse kan ge värdefulla insikter och idéer för hur skolor med lägre behörighet kan förbättra sina resultat och därmed ge fler elever bättre möjligheter inför gymnasiet.”

Metis framgångar tycks vara resultatet av ett starkt fokus på individanpassad undervisning, något som skolans rektor Micael Gustafson betonar. ”Vi arbetar mycket på individnivå med eleverna på Metis, något som är enklare på en liten skola. I åk 9 i år hade vi 90% elever med behörighet till gymnasiet, så vi är inte riktigt i mål, men vi är på god väg,” säger Gustafson.

Den oroande statistiken visar också att elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) är särskilt utsatta på Viktoriaskolan , där en ännu större andel lämnar skolan utan gymnasiebehörighet. Detta pekar på ett behov av ytterligare stöd och anpassade insatser för dessa elever.

Kommunen står nu inför utmaningen att utvärdera och förbättra sitt arbete för att säkerställa att fler elever lämnar grundskolan med de förutsättningar som krävs för att lyckas på gymnasiet. De stora skillnaderna mellan skolorna i Skara understryker behovet av en grundlig analys och att effektiva metoder sprids och implementeras där det behövs som mest.

Verifierad av MonsterInsights