Brist på utbildad personal i Skaras förskolor väcker oro
Enligt ny statistik från Sveriges Lärare har 35 procent av personalen i Skaras förskolor ingen utbildning som barnskötare eller förskollärare. Samtidigt har 45 procent av personalen en förskollärarexamen, vilket innebär att en stor andel av förskolans verksamhet bedrivs av personer utan formell utbildning inom pedagogik. Situationen väcker frågor om kvaliteten i förskolan och vilka konsekvenser detta kan få för barnens utveckling.
Risker med outbildad personal
Forskning och erfarenhet visar att utbildad personal i förskolan är en avgörande faktor för barns lärande och utveckling. Förskollärare har specialiserad kunskap om barns behov, pedagogiska metoder och förmågan att skapa en stimulerande och trygg miljö. Barnskötare bidrar med praktisk erfarenhet och kompletterar förskollärarnas arbete.
Att en tredjedel av personalen i Skaras förskolor saknar både barnskötarutbildning och förskollärarexamen kan innebära att barnens rätt till en likvärdig pedagogisk verksamhet riskeras. Outbildad personal kan ha svårare att identifiera barns utvecklingsbehov, arbeta med pedagogiska mål och skapa en miljö som främjar lärande och lek. Risken är att verksamheten blir mer förvaring än utveckling.
Fördelar med olika yrkesgrupper
Samtidigt finns det argument för att bredda personalgruppen i förskolan. Yrkesgrupper som socialpedagoger eller andra med erfarenhet från socialt arbete kan tillföra värdefull kompetens. Socialpedagoger kan exempelvis arbeta med barn som har särskilda behov, stötta i konflikthantering och skapa en trygg miljö för barn med utmanande bakgrunder.
Lösningar och vägen framåt
Frågan om personalens utbildningsnivå handlar i grunden om att säkerställa kvalitet och likvärdighet för alla barn. Även om det finns fördelar med en mångfald av yrkesgrupper, är det avgörande att grunden i förskolans pedagogiska arbete vilar på utbildad personal.
Fakta
•Andel personal utan utbildning: 35 %
•Andel med förskollärarexamen: 45 %
•Källor: Sveriges Lärare